Hyppää sisältöön
Takaisin etusivulle

Pohjois-Savon oikeusaputoimistosta saa talous- ja velkaneuvonnan palveluja myös sähköisesti

8.10.2020

Asiakas voi ottaa yhteyttä talous- ja velkaneuvontaan sähköisen asiointipalvelun kautta ja kertoa tilanteestaan. Talous- ja velkaneuvonta vastaa asiakkaalle mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään viikon kuluessa.

Palvelu toimii seuraavasti

  1. Asiakas menee Pohjois-Savon oikeusaputoimiston verkkosivuille ja klikkaa sieltä talous- ja velkaneuvonnan sähköisen asioinnin kuvaketta https://oikeus.fi/oikeusapu/pohjois-savonoikeusaputoimisto/fi/index.html
  2. Asiakas tunnistauu palveluun Suomi.fi-tunnistautumista käyttäen joko omilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla.
  3. Asiakas valitsee listalta haluamansa oikeusaputoimiston.
  4. Asiakas antaa tietoja tilanteestaan ja lähettää tiedot palvelun kautta oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan.
  5. Kun talous- ja velkaneuvonta vastaa asiakkaalle, asiakas saa ilmoituksen vastauksesta sähköpostiosoitteeseensa tai matkapuhelinnumeroonsa. Viestissä on linkki sähköiseen asiointiin, jossa asiakas tunnistautumisen jälkeen pääsee lukemaan talous- ja velkaneuvonnan vastauksen.
  6. Tarvittaessa palvelua jatketaan sähköisessä asioinnissa, puhelimitse tai tapaamisella, siten kuin asiakas ja talous- ja velkaneuvoja sopivat.

Palvelu toteutetaan pilottina. Siinä on mukana Pohjois-Savon oikeusaputoimiston lisäksi 13 muuta oikeusaputoimistoa. Sähköinen asiointi on tarkoitus ottaa myöhemmin käyttöön koko maassa.

Pilotoinnin tavoitteena on saada käyttäjiltä palautetta sähköisen palvelun toimivuudesta ja kuulla kehittämistarpeista. Saadun palautteen perusteella sähköistä asiointia kehitetään edelleen, ennen kuin se otetaan käyttöön kaikissa oikeusaputoimistoissa.

Lisätietoa pilotoinnista antaa Pohjois-Savon oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonta:
puh. 029 566 1048
pohjois-savo.velkaneuvonta@oikeus.fi