Hyppää sisältöön
Takaisin etusivulle

Kulttuurikasvatussuunnitelma 1.-2 luokat

Kuvataide ja muotoilu

Kuvataide- ja käsityökoulun vuotuinen näyttely maaliskuussa, johon omatoiminen tutustuminen. Näyttely järjestetään yleensä pääkirjaston näyttelytila Artsissa.  
Vastuutaho: Kansalaisopiston taiteen perusopetus/kuvataide- ja käsityökoulu

Sanataide

Tavoitteet (0.) 1.-2.-luokille: 
Kirjasto on ensimmäisiä julkisia palveluja, joita lapset oppivat itsenäisesti käyttämään. Kirjasto pyrkii yhdessä koulun kanssa herättämään ja ylläpitämään positiivista kirjasto- ja lukemisasennetta. Oppilaat tutustuvat kirjaston tilaan, aineistoihin ja palveluihin ja oppivat toimimaan kirjastossa, lainaamaan ja palauttamaan. Oppilaat ottavat tiedonhankinnan ensiaskeleita.

Kirjavinkkaus joko kirjastossa tai koulussa; tavoitteena lukemisharrastukseen innostaminen ja sen ylläpitäminen sekä oppilaiden tutustuttaminen monipuoliseen kirjatarjontaan.  

Lukudiplomi katso Lukudiplomin kirjalistat tästä. Kysy lisäksi eri ikäryhmille lainattavia kirjasarjoja kirjaston toimipisteistä! 
Vastuutaho: kirjasto ja koulut   
 
Tutustu sanataiteen menetelmiin ja kielellisen kipinän herättämiseksi tehtyyn materiaaliin Tarinapolulla! 
Julkaisija: Kuopion kaupunki, Anne Karjula 

Musiikki

Oppilaskonsertti kouluilla, konsertissa myös mahdollisesti yhteislaulua ja soittoa rytmisoittimilla. Kevätlukukaudella kiertuepäivinä 2-3 konserttia/pvä, 2-3 koulua vuosittain. Kouluilla kiertävät vuorot. Konsertti on koulun tiloissa, jolloin ryhmäkoko määräytyy käytettävissä olevan salin koon mukaan.  
Vastuutaho: Siilinjärven toimipiste/Kuopion konservatorio ja koulut 

Mediakasvatus

Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -julkaisussa toiminnallisia ja lapsia osallistavia harjoitteita  3-7 -vuotiaille. 
Julkaisija: MLL. Toteutus: Koulut 
 
Mediankäytön säätelyharjoitus työpaja, jossa harjoitellaan pelaamiseen liittyvien tunteiden tunnistamista.  
Julkaisija: Mediametka ry. Toteutus: koulut

Sivua päivittää Siilinjärven kulttuuritoimi. Lisätietoja: kulttuuri@siilinjarvi.fi